as part of WEST OFF

19.01. – 22.01.2022

west off is the qualifying platform for young artists from North Rhine-Westphalia, supported by the production houses Theater im Ballsaal Bonn, FFT Düsseldorf and studiobühneköln. This year west off will be supplemented by Saskia Rudat’s production from the international production platform Freischwimmen. äöü recently took part in the Favoriten Festival with their west off production Aus dem Innenleben eines Staubsaugerbeutels.

more

HAPPY EVER AFTER.

UND WENN SIE NICHT GESTORBEN SIND…

Frei nach den Brüdern Grimm, Charles Perrault, Giambattista Basile
Performance Social/Urban Movements Theatre & Performance

There once was a girl that wished for nothing more than to be a princess. She grew up afterwards. The fairy tale goes like this: Princess is rescued, wedding, followed by a happy eternity.

“Happy Ever After” examines fairy tales in the context of sexualised violence and violence against women. Two performers play with elements taken from the genres of fairy tales and horror, utilising cameras and filter, blazing a trail through media and popular culture.

The audience receives an invitation to ponder these stories in the enchanted forest – or rather to discover TikTok for themselves? Following the trails of Little Red Riding Hood, Sleeping Beauty and Bluebeard, prevailing narratives and rape myths will be scrutinised.

How many years after #MeToo? Nothing has changed, actually: Every three days, a woman is murdered by her (ex)partner. One in every seven women is affected by sexualised violence. The silence is broken here, and the horror called out!

Write your own Happy Ever After!

cast

Konzept, künstlerische Leitung: Carolin Charlotte Pfänder (grandezza.productions). Performer*innen: Alina Rhode, N.N. Dramaturgie: Judith Grytzka. Bühne, Installation: Mara Henni Klimek. Sound, Licht Design: Marcel Reitmayer. Produktionsleitung: Armin Peterka. Video: Sophia Cecco (grandezza.productions). Lektorat: Verena Scheuerle (grandezza.productions). Mentoring: Kathrin Spaniol

Carolin Charlotte Pfänder ist Szenische Forscherin und arbeitet an der Schnittstelle von künstlerischer und akademischer Praxis. Mit den Mitteln von theatralen und medialen Strategien erforscht sie Fragestellungen zu Blickregimen und Narrativen. Einflüsse bei ihrer collagenhaften Suche sind intermediale Referenzen, visuelle Bildsprache, Partizipation sowie Einblicke in Recherche und Dokumente. Carolin setzt sich mit feministischer Kunstkritik auseinander und entwickelt daraus künstlerische Strategien. 2021 war sie Lehrbeauftragte der Ruhr-Universität Bochum zum Thema Darstellungen von sexualisierter Gewalt in den Szenischen Künsten. Der künstlerische Essay „Dear Madame Realism. Briefe an einen fiktiven Charakter“ wurde zur internationalen studentischen Konferenz eingeladen.

credits

Eine Koproduktion von Caroline Pfänder mit dem Theater im Ballsaal Bonn im Auftrag von „west off 2021 – Theaternetzwerk Rheinland“. „West off 2021 – Theaternetzwerk Rheinland“ wird gefördert durch die Kulturämter der Städte Bonn, Düsseldorf und Köln sowie das Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein-Westfalen.“